Thursday, March 22, 2007

Berntsson Was More Than Just Amazing!!


What a fantastic Freeprogram he did!! I've never ever seen him skate as good before! Almost everything was perfect. He did his jumps and the tripple axel- trippel toelop was amazing!! And what a personal best he got!! When people normal skate a new personal best it's usually just a few points or just half a point but his was 20, 42 points better!! AMAZING! I'm so happy for him and also for Adrian (or who ever it might be) that because of this can skate in the next worldchampionships in Gothenburg! I'm soooo going to be there!!
Bragdguld nästa??


------------------------------------------------------------------------------------


Berntsson nia i VM
- efter rekord och personbästa


Tokyo.
Till discotoner och med glittrig skjorta glänste konståkaren Kristoffer Berntsson vid VM i Tokyo. I ett stort sett felfritt fritt program slog han personbästa med över 20 poäng och slutade på nionde plats. – Det här var mitt bästa åk i karriären, det kändes jättebra i kroppen, säger Berntsson till TT.
Berntsson inledde sitt fria program med att sätta den inledande hoppkombinationen trippel Axel-trippel toeloop. Sedan flöt allt på. Berntsson tvekade aldrig, han utförde de tekniska momenten strålande och spelade ut det konstnärliga registret fullt ut i discodanserna. Enda lilla missen var en tvåfotslandning på trippel flip. – Alla 13 momenten gick bra. När jag var 14:e på VM i Moskva åkte jag bra. Men det här var otroligt mycket bättre. Jag har lyft mig till en högre nivå. – Det var en otrolig upplevelse och en otrolig publik som gav mig stående ovationer.


Personbästa

Domarna belönade honom väl och den 24-årige göteborgaren fick 140,20 poäng för sitt program – vilket innebar personbästa med 20,42 poäng. Totalt fick Berntsson 206,29 poäng, 21,59 poäng bättre än sitt tidigare personbästaresultat. – När man sätter alla hoppen och alla andra moment, då får man poäng. Den här poängen hade räckt till brons i EM senast.


TT: Hur förklarar du personbästa med över 20 poäng?

– Jag vet inte hur jag ska förklara det. Det har gått kanon på träning och jag är i form. Det handlar sedan om att gå ut och lita på det. Berntsson låg på 15:e plats inför det fria programmet, men åkare efter åkare fick se sig slagna av Berntsson, som till slut fick se sig slagen av åtta åkare.


Franskt guld

Det blev inget tredje VM-guld i följd för schweizaren Stephane Lambiel. Han misslyckades i det korta programmet och låg bara sexa inför fria programmet. Även om han gjorde det näst bästa friprogrammet av alla så räckte det bara till brons. Ledaren inför det långa programmet, den regerande Europamästaren Brian Joubert från Frankrike, vann före hemmaåkaren Daisuke Takahashi, som hade det bästa fria programmet. Målet för Berntsson var en topp tio-placering, eftersom det skulle innebära att Sverige får starta med två manliga åkare i VM i Göteborg nästa år. – Det här var en härlig kick med tanke på VM hemma i Göteborg. Nu ska jag njuta av det här, titta lite på kollegorna och semestra lite i Tokyo innan vi åker hem på måndag.


aftonbladet.com

No comments: